Liever lenen dan kopen

Als je zo naar mijn magere boekencollectie kijkt, zou je het niet zeggen; maar ik ben dol op lezen. Ik kan geen dag zonder boeken. Ik verslind er elk jaar zo’n stuk of vijftig. En toch blijven de planken aan mijn muur betrekkelijk leeg.

Minstens één keer per week ga ik op avontuur in de bibliotheek en keer vervolgens voldaan terug met een stapel boeken. Niks leuker dan vol verwachting beginnen aan een nieuwe lading leesvoer! Als ze tegenvallen, breng ik ze gewoon weer terug. Dat vind ik het grote voordeel van de bibliotheek, die vrijheid – of in ieder geval, één van de vele voordelen. Ik leen liever bij de bibliotheek dan dat ik naar de boekhandel ren en een boek aanschaf dat me “wel leuk lijkt”. (Begrijp me niet verkeerd, ik ben dol op boekhandels, maar voor mij is het daar altijd “kijken, niet kopen”.) In zo’n geval ben ik altijd bang dat het boek uiteindelijk tegenvalt, en dan is het weggegooid geld. Er zijn sowieso maar weinig boeken die ik per se wil hebben als ze net uit zijn. Vaak zijn ze schreeuwend duur en dat heb ik er gewoon niet voor over, hoe geweldig ik het boek ook vind. Soms is dat wel jammer. Ik vind het heel mooi staan om bijvoorbeeld een splinternieuwe serie op de plank te hebben staan. Maar: vooralsnog hier niet. De meeste boeken die op mijn planken staan, zijn dan ook afkomstig uit kringloopwinkels of afgeschreven van de bieb. En, nog een belangrijk punt, daarvan had ik de meeste eerder al gelezen: dus ik wist zeker dat ik ze leuk vond voor ik ze aanschafte.

Sinds een jaar of twee ben ik een groot fan van kringloopwinkels. Samen met mijn vader maak ik regelmatig een rondje langs alle kringloopwinkels in de omgeving om te kijken of er nog leuke nieuwe dingen zijn binnengekomen. Meestal is het wel zo. We komen bijna nooit met lege handen thuis. En natuurlijk ren ik altijd meteen naar de boeken.

Mijn favoriete vondsten zijn toch wel “Brug naar de hemel” van Ken Follett, “Het Lied van de Grotten” van Jean M. Auel, “De observaties” van Jane Harris en “Maagdelijk blauw” van Tracy Chevalier. Niet alleen zijn dit een paar van mijn lievelingsboeken, maar ze waren ook nog eens in perfecte staat. Want dat is een vooroordeel dat over kringloopwinkels bestaat: alles is oud en vies. Natuurlijk is dat soms wel zo, maar dan koop je het gewoon niet. Ik wil ook geen afgekloven exemplaar, zelfs als ik al heel lang naar dat boek op zoek was. Ik vind het juist een uitdaging om een boek te vinden dat én leuk is, én zo goed als nieuw. En dan voor een paar euro. Waarom mensen zulke mooie boeken, amper gelezen, wegdoen, blijft voor mij een raadsel. Maar mij hoor je niet klagen; ik heb er weer een mooi boek bij!

Misschien wel mijn twee favoriete schrijfsters zijn Tracy Chevalier en Simone van der Vlugt. Van Chevalier heb ik dan ook al drie boeken op de kop weten te tikken, en ik ben nog steeds zoekende. “Meisje met de parel” blijft een prachtig boek. Misschien heb ik het al wel vijf keer gelezen. Er is ook een film van, die al even betoverend is. Van Simone van der Vlugt ben ik al fan sinds ik een jaar of veertien was. Toen las ik “Schijndood”, en dat werd mijn lievelingsboek. Deze had ik dan ook, als één van de weinige, gewoon in de boekhandel gekocht. “Bloedgeld” en “De slavenring” zijn ook weer tweedehands. Of derdehands – bij een kringloopwinkel weet je het nooit.

Wat staat er verder op mijn boekenplank? Links bovenaan staan wat hobbyboeken. Dan de (incomplete) serie van de Aardkinderen. Een stukgelezen familieroman die een jaar of acht geleden was afgeschreven bij de bibliotheek en waar ik jaren helemaal verliefd op was. Dan natuurlijk de Harry Potter-serie, die ik al heel lang heb, en waarvan ik vooral de eerste boeken super vond. Naarmate het verhaal vorderde, begreep ik er jammer genoeg steeds minder van. Ik geloof dat ik het laatste boek nog maar een keer moet lezen, want alles ging echt het ene oor in en het andere weer uit. Op de onderste plank staat eigenlijk van alles en nog wat. Een dichtbundel. Een boekje over Anne Frank. Woordenboeken. Een kookboekje. Boekjes met schrijftips.

Als ik zo naar mijn boekencollectie kijk, ben ik eigenlijk best teleurgesteld. In mezelf. Niet in de boeken. Ik weiger veel geld uit te geven aan leesboeken, maar tegelijkertijd ben ik dan ontevreden over het feit dat ik maar zo weinig goede boeken heb. Best tegenstrijdig. Mijn collectie kunstboeken is namelijk veel groter. Ook daarvan komen er behoorlijk wat van de kringloopwinkel, maar toch aarzel ik ook niet om af en toe een behoorlijk bedrag neer te tellen voor een mooi naslagwerk. Maar daarover een andere keer meer.

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Liever lenen dan kopen

  1. Aww, Daantje toch! Niet zo neerslachtig over je boekenkast! Het is eigenlijk heel erg slim dat je zoveel leent bij de boekenwinkel. Het is dat ik er te lui voor ben tegenwoordig en ik gewoon veel te geil wordt van zo’n overvolle boekenkast. Het bespaart me wel meer dan honderd euro per jaar, denk ik hoor! En hihi, ik zie nog altijd dat boekje met schrijtips staan wat je toen van me hebt overgekocht. Ik zou het al bijna vergeten! =3

  2. Danique V. zegt:

    Simone vd vlugt verslind ik telkens weer opnieuw. Heerlijke boeken! Het laatste offer is echt mijn favoriet.

Geef een reactie

